Уроки



"Кольорові рими" 

        Синтез мистецтв. Народження художніх образів на  інтегрованих уроках  образотворчого мистецтва
      Все починається з рисунку. Лінія диктує форму. Форма наповнюється змістом. Малюнок вчиться розмовляти. А ми - його слухати, чути , бачити, відчувати, сприймати - насолоджу-ватися.
     Перевага інтегрованого уроку в різнобічному сприйманні предметів та явищ, значному скороченні часу на їх опанування. Споріднений матеріал навколо однієї теми дає глибокі знання, дозволяє оперувати ними на уроках, збагачуючи художній образ. Включення віршованої форми, фрагменту гри чи казки  локалізує творчий пошук, полегшує його сприйняття, наповнює емоціями



     "Поезія"+  "Живопис"+  "Графіка"+  +"Народознавство"+" Природознавство"+ "Валеологія"+"Історія"


                                                                             


   
  
      
                   

                      


1.  Поезія - це музика душі, це барви, що ніко-ли не меркнуть. Хто хоч раз торкнувся  про-менів її мелодій - горнутиметься до них зав-жди, як сонце до землі, як мати до дитини.
     2.Колір  - виразний засіб живопису, має різні тональності. Акорди, що виникають при змі-шуванні кольору, народжують мелодії, які  впливають на душі людей.
    3.Колорит - душа живопису. Він може бути підпорядкований сюжету картини, а може про-тидіяти з ним. Кожний колір несе емоційне забарвлення: а)білий - легкість і чистоту, б)чорний - хмурість і важкість, в)червоний - хвилювання, г)блакитний - тендітність і т.д.
    4.Вміння абстрагувати, узагальнювати, створювати власне бачення має за плечима велику школу академічного малюнку, малюнку з натури.
   5.Втілення сутності ідей, що поведуть за тобою суспільство - покликання художника.
  

"Живопис - мистецтво, в якому присутнє все: і музика, і поезія, а головне - почуття. Якщо в творі, над яким працює художник, щось із цього відсутнє, то виходить не картина, а листівка"(В.Кривенко)

Варіанти уроків по темі  "Кольорознавство"

Тема I.  Природа і художник. Лінія- як засіб виразності.
Створення художнього образу дерева з  допомогою «безперервної лінії» : «Дерево, немов жива істота, де рукописом  карбоване гілля, нам  шепоче в густих кронах листям - ліс - зелене світло для життя» з використанням обраних графічних  інструментів та матеріалів: олівців, пензлів №3 ("Малюємо пензлем, як олівцем"), кулькових  ручок, пер, кредок, сангіни, вугілля.



  

                                                                                                                                                                 
Максиміліан, 3р                                Петрик Тарас, 3 р.

 Тема  II.  Основні та похідні кольори.
 Перехідний колір . Тематична композиція з використанням  лінійної та тонової  перспектив . Створення  фрагменту пейзажу: «В світанкових  переливах вся душа моя співа , почуттів барвисті хвилі: сонце, краплі- нотки дня!» (фарби, кольорові олівці, білий аркуш, ф А3). 





 


Тема III. Колірне коло. Контрастні кольори.
 Пошук кольорової гами через гармонії (на вибір) споріднених чи контрастних кольорів. Створення художнього образу( в одному з жанрів образотворчого мистецтва) на основі живої лінії: «Моя Україно, ти небо безкрає, ти сонця у серці - священний  грааль, сіяєш  над світом  любов’ю й піснями  і в кожній зорі - молода пектораль» (воскові кредки, акварельні фарби, аркуш - фА3).




Тема:Центральна симетрія. Пропорції.Стилізація рослинних форм (барбарису, грициків і т.д) 
 Створення  композиції на  круглій чи квадратній основі зі стилізованих  рослинних  форм: «Рушник землі ясніє в кожній долі  орнаментами барв і почуттів, де б  не бував,  завжди в собі відчуєш спорідненість до рідних кольорів (кольорові олівці, білий аркуш - ф А4). Композиції  учнів 3-го класу.

В кожній квітці свій характер,   власна велич і  краса,  в кожнім пуп'янку - загадка, запах літа, новизна.







    






Тема: Динаміка в композиції пейзажу
   Пошук художнього образу з допомогою "живої" лінії.  Зміна кольору протягом доби. Аніма-лістичний жанр. Малюнок з пам’яті . «Клекіт журавлиний тихне вдалині, осінь вишиває золоті дощі » (гуаш, ватман - ф А3) 


                            





Тема:Ахроматична гама. Пошук художнього образу через
"живу" лінію.       

   Фрагменти  краєвиду: "Вечоріє. Спалахують зорі. В гніздах тихнуть птахів голоси. Лис не спить. Над горою у лісі мерехтять сріблом писані сни" 





  

Тема: Колірне коло. Колір і відтінок. Споріднені кольори.Живопис. Зміна насиченості кольору для відображення тонової перспективи. Роль світла в передачі об'єму деталей композиції на передньому та дальньому планах. Тематична компо-зиція "На вітрилах мрій" (гуаш, білий аркуш - фФ3)
.
               







                            





Тема.Поняття фактури, текстури матеріалу. Композиції у техніці "естампу". Дизайн плакату   "Ритми часу".Поєднання відбитків фарбою з фактурною поверхнею основи, відтвореною з допомогою використання тестури різних підручних матеріалів.

             







Тема. Плановість пейзажу. Тонова  перспектива.


















Тема. Фон і зображення. Вага плям. Імітація вітражу "Світанкові переливи"


            

                                                


Поезія живопису


Не відає межі -
Тут лінія, як ластівка
Малює вітражі
Живого вітру пензликом
Від неба до землі,
Тремтить палітра настрою
На рушнику душі.












Тема: Гірські краєвиди. Динаміка пейзажу.






Тема:  Декоративний натюрморт Квіти у вазі"  (від 3-х- до 10-ти )
Натюрморт, як і будь-який інший жанр мистецтва -  це в першу чергу власний погляд на світ речей, відбиток власного темпераменту, настрою в даний момент творчості, незалежно від вікових чи  інших фізіологічних потреб дитини та дорослого.










Тема. Малюнок з уяви "Калейдоскоп природи"





Тема.Абстракція.  Килим "Пори року"..
    Композиція - серце будь-якої картини . Композиція  у  довільній геометричній формі: правильній чи неправильній   .Гармонія  пропорцій, ваги кольорових  плям і звичайно  художнього ,лаконічного поетичного слова!


       



      Урок  з образотворчого мистецтвa  для учнів початкової              школи
     Тема: Жива лінія. Оригінальна графіка в анімалістичному  жанрі

Тема уроку
Жива лінія.«Фантастичні тварини  у творчості художниці Марії Приймаченко».  Створення художніх образів в оригінальній графіці
Мета уроку (навчальна, розвивальна, виховна)
А) навчальна: Варіант1.Ознайомлення учнів з творчістю художниці Марії Приймаченко; Варіант 2 .Створення художніх образів в будь-якому з обраних видів мистецтва;
Б) розвивальна: удосконалення вмінь аналізувати мистецькі твори, висловлювати оригінальні, самостійні думки й судження; пошук художнього образу силуетів тварин на основі живої лінії у графіці,використання графічних знаків як елементу декору знайдених зображень;
В) виховна:   виховання в учнів прагнення до створення власних художніх образів, інтересу й поваги до набутків вітчизняного мистецтва.
Тип уроку
Тип уроку: комбінований
Форма проведення:
А) Круглий стіл (урок-диспут);( «реалісти» і «фантазери»);
Б) «Міняємось ролями»( «художники»-«поети»-« журналісти »)
Основні терміни і поняття для вивчення
Порівняльна характеристика понять: реальність і фантастика, світлина і картина. Вивчення та повторення художніх термінів : «художник-ані-маліст», «жива лінія», «декор», «графіка (ліній-на, контурна, силуетна, тонова і світлотонова)», «лінія, штрих, крапка, пляма»
Наочність, технічні засоби
Репродукції картин Марії Приймаченко(диск),  схеми із зображенням різновидів ліній, штрихів, крапок та створення на їх основі плям різної насиченості. Магнітофон, диск « Звуки природи», А. Вівальді «Пори року»
Художні матеріали
Ватман ф- А3, інструменти для графіки (на власний вибір)
Форми роботи
демонстрація наочності, організація сприйман-ня-( «рокіровка»:вчитель-учень,учень-вчитель )       
(Емоційний вхід у тему, створення ескізів на основі живої лінії,  пошук художнього образу тварин, заповнення форми декором за допомо-гою  графічних засобів.
Методичні прийоми мотивації навчання
1 „Картинна галерея” 2. „Круглий стіл” (для того, щоб якомога більше дізнатися про творчі набутки великого майстра, проведемо круглий стіл, на засіданні якого виступатимуть фото-графи та художники-анімалісти).
Додаток .Кросворди ( «Анімаліст» , «Прийма-ченко»)
Методичні прийоми перевірки засвоєння метеріалу на уроці
Для закріплення знань щодо розуміння основ-них термінів, вивчених на уроці,  використову-ються кросворди «Анімаліст» або «Приймаченко», Дерево (наочність) «На вершині художнього образу»
Міжпредметні зв’язки
Образотворче  мистецтво,поезія,музика народознавство,природознавство


Урок з образотворчого мистецтва.
Тема: Жива лінія. Графіка « Фантастичні тварини  у творчості художниці Марії Приймаченко»  Створення художніх образів в оригінальній графіці.
Мета. 
       Навчальна: ознайомлення учнів з творчістю художниці Марії Приймаченко;
       Розвиваюча: удосконалення вмінь аналізувати мистецькі твори, висловлювати оригінальні, самостійні думки й судження; пошук художнього образу силуетів тварин на основі живої лінії у графіці, використання графічних знаків як елементу декору знайдених зображень; 
     Виховна: виховання в учнів прагнення до створення власних художніх образів, інтересу й поваги до набутків вітчизняного мистецтва.
Тип уроку: комбінований
 Форма проведення: круглий стіл (у формі "диспуту")
Обладнання та матеріали: Репродукції картин Марії Приймаченко,  схеми із зображенням різновидів ліній, штрихів, крапок та створення на їх основі плям різної насиченості. Фотоматеріали із зображеннями тварин.
 Методи та прийоми, що використовуються вчителем на уроці:
1. „Картинна галерея”; 
2.„Круглий стіл”( для того, щоб якомога більше дізна-тися про творчі набутки великого майстра, проведемо круглий стіл, на засіданні якого виступатимуть «фотографи», та «художники-анімалісти»); 
3.Створення ескізів-варіантів творчого задуму на основі «живої лінії».
 4.Розгадування кросвордів ( «Анімаліст» або «Приймаченко»).
 5. Захист  творчих робіт.

      Хід уроку:
I .Організаційна частина . 
II .Актуалізація опорних знань учнів.
Ознайомлення з творчістю Марії Приймаченко паралельно з демонстрацією репродукцій її картин.
        Художниця Марія Авксентівна Приймаченко народилася в с. Болотня Київської області 12 січня 1909 року. Її талант визнаний у всьому світі. Вона зачарувала всіх  малюнками «Звірі з Болотні», якими розписувала свої керамічні вази, тарелі.
      Фантастичні звірі, птахи, казкові істоти ніби приходили до нас з легенд, народних казок, оповідань. Вони  так правдиво перепліталися з навколишньою дійсністю, що важко було зрозуміти, де закінчується фантастика , а де  починається реальність. На картинах Марії Приймаченко звірі, дерева, квіти розмовляють, борються за добро, знищуючи зло. На крилах птахів художниці багато вишиванок, химерних форм. Усі звірі і птахи у неї добрі та симпатичні. Незвичний колір (то синій, то жовтий, то темно-зелений) передає настрій і 
думки Марії Прий-маченко. Часто свої картини Марія влучно підписує примовками. Художниця створила багато декоративних розписів «Людям на радість». «Роблю сонячні квіти,- каже вона,- бо люблю людей, роблю на щастя людям, щоб квіти мої були, як саме життя народу, щоб усі народи один одного любили, щоб люди жили, як квіти цвіли б на всій землі».
      Народна художниця прожила 82 роки і її твори до сих пір експонуються на всесвітніх виставках у Парижі, Варшаві, Монреалі, Празі, Софії і славлять українське мистецтво. Син Федір продовжив творчість матері.
       ІІІ. Емоційний вхід в тему (на основі асоціативних відчуттів під музику А.Вівальді «Пори року. Весна» учні поступово переходять від уяви до реального зображення живої лінії на папері).
Давайте на мить заплющимо оченята і поринемо у дивовижний світ природи. Ви бачите сте-жечку, що в’ється серед лісу, біля неї струмочок, який намагається її обігнати. Над струмоч-ком вгорі пташенята, яких мама вчить літати і вони викручують у повітрі незвичайні лінії. І стежинка, і струмочок, і пташенята – кожний малює свою лінію – видиму і невидиму на землі чи у повітрі. Це лінія його життя, його руху вперед до сонечка, до зустрічей з чимось новим, ще незвіданим.
          А тепер відкриємо оченята і перенесемо побачені  лінії на папір. В одних вони будуть схожими на хвилі, в інших  -  на лабіринти, ще в інших – на  зигзаги , але кожна з них має повернутися додому. Струмочок – до джерела, пташенята  - до гніздечка. Лінії намалювали на папері багато силуетів і зараз кожен з вас знайде серед них тваринку, що любить мандрувати. Це може бути пташка, рибка, звірятко.
         Елементи, яких не вистачає для створення художнього образу (плавників для рибки, хвостика і дзьобика для пташки, чи вушок і хвостика для тваринки),ви домалюєте самі. Кожний силует  тваринки заповнимо (декоруємо) графічними знаками і вона стане у нас казковою, незвичайною, як на картинах Марії Приймаченко.
          IV.Рефлексія.
          1. Захист власних робіт і закріплення нових художніх термінів за допомогою кросвордів               (див. додаток 1).
               -  На уроці я дізнався…
           2.  Висновки, зроблені на основі відмінностей між  світлинами тварин та художніми                        образами,створеними  учнями.
               - Творчість М. Приймаченко наштовхнула мене на створення власного художнього                   образу. Моя тваринка цікава тим, що …

    Додаток1: Кросворди «Анімаліст» та « Приймаченко»



1.   
Папір будь-якого розміру чи ґатунку,що використовують художники  для малювання    (Аркуш) 
2.    Як називається потовщення лінії  чи мазка від надавлювання пером , паличкою  чи пензлем на папір? (Натиск)
3.    Що потрібно художнику, крім інструментів та матеріалів для створення малюнку? (Ідея)
4.    Зображення, яке виконує художник на папері чи полотні фарбами або олівцями ?   (Малюнок)
5.    Поняття, протилежне до симетрії     (Асиметрія)
6.    Слід від крапки, що рухається. В малюванні вона народжується від руху олівця, фломастера та інших інструментів по будь-якій поверхні. (Лінія)
7.    Малюнок до казки, оповідання або вірша (літературного твору) (Ілюстрація)
8.    Однобарвне зображення суцільною темною плямою, схожою на тінь  (Силует)
9.    Рідка фарба, частіше чорна (але може бути й кольорова), яку можна використовувати для малювання пензлем, пером, паличкою  (Туш)


                        
1.    Невеличка тонка дощечка чи платівка прямокутної або овальної форми з дерева, порцеляни, пластмаси, на якій художник змішує фарби під час роботи  (Палітра)
2.    Копія картини  (Репродукція)
3.    Одинадцята буква українського алфавіту  ( буква «И»)
4.    а ) Дрібна прісноводна рибка (родини окуневих) із колючими
     плавцями (Йорж)
б) Буква ця така ж, як «И», наче рідні дві сестри.
    Лиш зійшов над нею місяць, став ріжками догори.  (Буква «Й»)
5.    Як назвати одним словом те, чим користуються художники, створюючи свої шедеври (фарби, туш, кольорові крейди, глина, пластилін, метал, дерево, тканина, папір, тощо)?  (Матеріал)
6.    Художник, котрий малює тварин  (Анімаліст)
7.    Хто міцненький панцир має,
Під ним голову ховає,
Вміє плавать, не літає?   (Черепаха)
8.    а) Попередній невеличкий малюнок, начерк олівцем, який виконує художник перед створенням великого живописного чи графічного полотна або скульптури (Ескіз)
б) Спеціальний дерев’яний ящик, у якому міститься все потрібне для роботи художника (фарби, олівці, пензлі, палітра, розчинник, аркуші)
(Етюдник)
9.    Напрям штриха, лінії, відмінний від вертикального (прямовисного) та горизонтального.  (Нахил)
10. Живописний чи графічний твір, виконаний фарбами, олівцями або іншими матеріалами на шматку полотна, картону, папері, дошці, одягнений у рамку (паспарту).  (Картина)
11. Візерунок, побудований на ритмічному повторі елементів. (Орнамент)

 Словник художніх термінів.
   Графіка  ( з грецької – пишу, малюю) – мистецтво, де зображення створюється за допомогою ліній, штрихів, плям, крапок. Здебільшого твори з графіки є чорнобілими.
  Штрих – коротенька лінія, риска, за допомогою якої створюється малюнок олівцем, тушшю – паличкою (пером),кульковою ручкою, фломастером, тощо.
  Декор – прикраса, оздоблення, те, що прикрашає (предмети декоративно-ужиткового мистецтва, архітектурні споруди) і т.д

Додаток  2  - « ХВИЛИНКА – РОЗМИНКА » (на половині уроку)
       
1. А  тепер  всі  дружно  встали.
 Олівці  на  стіл  поклали.
               
2.Ручки  вгору  здійняли –  (Вправа  для рук «Витягування»)
До  сонечка  простягли.
                
3.Радо сонечко вітаєм,( Вправа «Перехресні рухи»
Неба це світило – знаєм!
                   
4.От таке кругленьке, (Вправа «Кругові рухи»)
Дуже гаряченьке!
                 
5.Піднялися враз  навшпиньки, ( Вправа  « Уявний малюнок»)
піднесли вгору  долоньки,
Стулили дві вітки –
Народили квітку.
               
6.В квітки десять пелюсток (Вправа для спини « Напівмісток»)
Враз зійшлися у танок
Стебельце  гойдатись  вміє,
Вигинати спинку  сміє.
               
7/Роз’єднали вмить долоні-( Кругові вправи для рук «Дерева-близнята»)
Утворили деревця
Два  близнята -  деревця.
Кличуть промені здаля.
              
8.Гілки   листячком  тріпочуть, ( Вправа «Активне вертіння долоньками»)
Мов росу  зронити  хочуть.
         
9.Похилились  вліво- вправо  (Вправа нахили тулуба одночасно з руками" Вліво - право" або                                                         "Літачок" виконується тричі)
Опустили їх до ставу.
10.Сонце промені купає ( Вправа «Вертіння долонями»),
             
Вітер гілочки гойдає      (Вправа«Хвилька"-хвилеподібні рухи руками»).
11.Вітер гойда гілочками     (Вправа«Хвилька")
Та тріпоче листочками    (Вправа"Круть-верть"-вертіння долонями»).
12.Сонце вітру шле листа     (Вправа «Перехресні рухи»),

Пташка крильцями кружля. ( Вправи :«Крила- змахи» та «Круги",паралельні підлозі»
13.З нею   ми кружляти хочем  (Вправа "Кругові рухи" ),
Крилоньками  всі  лопочем:
«Вгору-вниз»  на  раз і два,
«Вліво-вправо»  поверта,
«Вгору-вниз», «Наліво», «Вправо»
і беремось  знов за  справу.
14.Крилоньками  всі лопочем
Малювати дуже хочем,
Дуже-дуже (Тричі)
Дуже  хочем!!!

       Додаток 1.2 Жива лінія - це завжди  несподівані цікаві альтернативні образи.
        Створення неповторного і єдиного художнього образу - унікальне. Дитина протягом 5-ти секунд (на рахунок вчителя) малює «сміливу живу» лінію. У «несміливих» лініях та великих «клубочках» зображення побачити важко. Впевнені, сміливі діти знаходять художній образ швидко. Несміливим така техніка  дозволяє виробляти цю впевненість. І немає значення, який у вас в руках інструмент чи матеріал. Головне ваше внутрішнє «я», що прагне до творчості і вірить в успіх того, що шукає.
        Кожне живе створіння має очі. У малюнках дітей вони усміхаються до нас навіть з рослин, хмарин та сонечок. Тому перше, що пропонує вчитель, це знайти серед стежин «живої» лінії це око, розглядаючи аркуш паперу із зображенням з різних сторін. Де око, там і голова. Біля голови тулуб, крила, лапки або плавники. І так крок за кроком народжується дивовижний емоційний художній образ. «Жива» лінія «дихає» темпераментом та забарвлена настроєм її автора. Дошкільнятам достатньо завершити цей образ (зображення) в ахроматичній гамі, використавши лише декор. Барвистий фон, складений з емоцій дитини, додає малюнкам радості.
         Школярі в свої композиції вписують ще й художні шрифти. У них менше зайвих ліній (малюнки кульковою ручкою…). Можна за допомогою контрастних кольорів акцентувати зображення («Козак з топірцем» М. Костів), а фону подарувати однорідну гаму споріднених кольорів.
       Урок активізує спілкування, зацікавленість роботами одне одного, бажання допомогти у пошуку зображення:
     « - Подивися, які гарні у мене рибки. Вони бавляться бульбашками і гойдають водорості.  А це що?
        - Це мій метелик. Він шукає друга.
        -А в мене – чарівний глек. В ньому живе гномик. Він знає всі казки на світі. Треба тільки постукати по глеку три рази».
          І т.п. Так поряд з творчістю пензлем, олівцем, крейдою чи кульковою ручкою народжується казка про власного героя. Вдома її можна продовжити у колі сім’ї.



 Майстер-клас:«Жива» лінія і її виражальні особливостів в оригінальній графіці, живописі, витинанці, скульптурі.
Мета-пошук:Як за допомогою досліджень природних  форм  , взаємозв’язку “Біоніка-мистецтво» створити ряд цікавих художніх образів у різних видах мистецтва.

Етап 1.Зустріч з природою «Природа-найбільший художник світу».Виготовлення світлин
 на природі та малюнків з натури.

         


Етап 2. Створення художніх образів за допомогою живої лінії. Зміст і форма –єдині.( зразки робіт у методичному посібнику «Артклас» та на сторінці блогу «Уроки»). Світлини, зроблені на уроках – екскурсіях: «Дерево-друже, як на мене ти схоже» та «Театр на природі» є першим  етапом на уроках «Жива лінія. Учні  шукають цікаві витвори природи, фіксують їх на світлинах, а пізніше використовують  для створення власних художніх образів .

                                                         



                              






Етап 3. Пошук гармонії,ваги кольорових плям,власної палітри.(дидактичний матеріал).




   















             

Етап 4.Декор, власна техніка – почерк (стиль) художника у мистецтві. Завершення робіт
та їх захист.Зразки  завершених робіт див. у методичному посібнику-часописі « Артклас »
за 2014р.



Етап 5. Взаємозв’язок біоніки і мистецтва ."Природа - найбільший художник світу».

Природа дарує натхнення ,
Вона камертон почуттів,
Де кожне  зерно сьогодення
Шукає нових відкриттів!

Знайди їх мелодію в буднях,
Збирай у палітру щодня,
Пиши власним пензликом долю
Для повних бутонів життя.

Між зернами мудрості творчість –
Свята берегиня твоя,
Лиш раз упіймав її серцем
То й нестимеш ціле життя!

  Лінія як засіб передачі зображення появилася на початку зародження малюнку. Лінія, прове-дена під лінійку, називається «креслярською». Вона буває різної ширини і довжини, проте однорідна, інколи перетворюючись у точку, з якої виросла. Малюнки та етюди, виконані простою лінією, називають лінійними, вони можуть передати силует або контур предмету.
«Жива» лінія більш варіативна і цікава. Вона може бути тонкою, широкою, прямою і кривою, витонченою і грубою, хвилеподібною м’якою або стрімкою і різкою, легкою, повітряною, зигзагоподібною, ампельною сумною, грайливою і кучерявою. Вираження мудреців «все тече, все міняється» - в повній мірі характеризує дану лінію. «Жива» лінія несе в собі інформацію не тільки про характер зображення, вона віддзеркалює характер автора. Художник, скульптор, архітектор, конструктор користуються нею для створення ескізів, етюдів, великих полотен та обємних композицій, в яких лінія грає домінуючу  роль художнього образу, додаючи йому нове дихання та рухливість у просторі чи на площині.
Горизонтальні лінії створюють враження спокою, рівноваги, тиші (вправи «Горизонтальні ритми ліній»)
Вертикальні – відчуття висоти, сили, енергії, стрункості (вправи «Вертикальні ритми ліній»).
Діагональні  - висхідні, активні лінії. Вони надають всій композиції направленість, динамічність (вправи «Діагональні прямі лінії і штрихи, послаблення тону і розрідження в напрямку до нижнього краю аркуша).
Низхідні – пасивність, задумливість, смуток.
Паралельні лінії – організаційність, строгість, стрункість, злагодженість (вправи «Ритм ліній вільний, діагональний)
Вигнуті, надломлені лінії художники використовують для передавання певних емоцій. Вони незвично динамічні і виразні, не тільки створюють форму предметів і виявляють їх об’єми, але й організовують композиції  (вправа «Ритм ламаних ліній – « Блискавки», вправа «Ритм хвилястих ліній – «Гори»).
Вертикальні та горизонтальні лінії є компасом для художника. Видозміни, трансформації в лініях, площинах, просторі можна побачити лиш здалеку, як лінію горизонту, цю «уявну межу» землі і неба. Всі лінії: пряма, ламана, вигнута, хвилеподібна, пунктирна, заокруглена, спіралеподібна, змішана можуть бути довгими, короткими, вертикальними, горизонтальними, діагональними, паралельними, і такими, що перетинаються.
«Жива» пластична лінія може легко і вільно перетворитися в будь-який образ. Існує декілька типів малюнку: контурний  лінійний, де основним засобом вираження є лінія; малюнок, в якому є контур, об’єм, передані освітленість, фактура предметів; малюнок як проміжна стадія між лінійним і об’ємним, котрий передає тільки форму і освітлення предмету без наявності кольору і тону, ніби всі предмети білі, гіпсові.
Використовуючи певний тип лінії і її характер, можна досягнути виразності образу в пейзажі, портреті, натюрморті чи в декоративній композиції.

   

    Див. Додаток :відеоряд «На вершині художніх образів»(сторінка у блозі «Презентації»). Створені учнями  на основі світлин  аналогічні  візуальні ряди  «Лінія в природі-лінія в мистецтві» стимулюють до  власних творчих знахідок на основі аналогів в природі та  мистецтві.
       «Хвилинка-розминка»(див. додаток 1.1 на  верхніх сторінках  даного  блогу "Уроки"   ) – це гармонія тіла і духу, стимул до праці, що дарує тонус м’язам і новий приплив енергії , натхнення для душі.
    Джерело натхнення дитини - це букет, складений з мелодії рідної мови, малюнку уяви ,наповнення душі  співзвучними їй барвами рідних мелодій, що будять найтонші струни взаємолюбові, сакральності, очищення та народжують спрагу для творчості, для  створення нових власних неповторних художніх образів: вчать слухати, чути і творити серцем на «єдиному подиху».
Форми майстер – класу (уроку):
а )« Міняємось ролями »;
б) « Слухаємо – чуємо - бачимо »;
в) « Рими – мелодії - образи »;
г) « Поети – художники - журналісти ».
       Протягом 10 хвилин уроку  учні - «поети» по черзі   читають вірш, поділений вчителем на частини ( під звуки мелодії (диск «Звуки природи» чи вдало підібраного твору вітчизняного композитора). Інші (учні - «художники» ): слухають, сприймають це єднання мелодії і  рими із закритими очима. Емоційні імпульси народжують сплески «живої лінії», а пізніше  в її переплетіннях шукаємо власний візуальний образ: пензлем чи олівцем, штрихами, чи плямами, але в повну силу і одразу, поки не згасне натхнення. Наступний вірш декламують наступні учні -«поети» , а попередні декламатори стають «художниками» (Гра «Міняємось ролями»). Кожний складений  чи підібраний вчителем вірш має містити ті елементи композиції, які учні здатні відтворити. Тому уроки з натури, уроки на природі - необхідний попередній етап уроку  для отримання навиків побудови тих чи інших предметів та явищ, що нас оточують.
    До кожного уроку вчителем заздалегідь підготовлений дидактичний матеріал для послідовної побудови малюнків з натури – елементів, небхідних для  композиції)
(Правило уроку. Переносне значення  окремих словосполучень вжито для передачі глибини образу. В буквальному значенні «криницю природи» ніхто не малює)

Сценарій  основної частини майстер-класу (уроку).
1-й учень: Природа - це рай для художника,
тут кожної барва струна
Злітає, мов промінь, за пензликом
До ватри, яка не згора! (струна, промінь, пензлик, ватра)
2-й учень:Ожиною схили заплетені,
У кучерях - трави гірські.

Хмарин рушники переповнені
Цілющим бальзамом Землі.(ожина, схил, рушник, бальзам)
3-й учень :Тут барви торкають метеликом
Відкритих(відвертих) думок полотно,
Це дійство зовуть усі пленером -
Смарагдів звабливе вікно.(підрамник, вікно)
4-й учень:   Немов ясенець незгораючий
Серед водограю стою.
Мелодія скрипки триніжника
Збудила палітру мою.(ясенець, водограй, триніжник , палітра)
5-й учень:   Настояні вітрами прянощі (пахощі)
В перлинах(цимбалах) нового дощу.
А в серці щомиті спалахує
Палітра  живого  вогню.(перлини,цимбали)
6-й учень:   Криниця природи-- невичерпна
Збудила знов пісню  мою -
У літа нескореній магії -
                         В стихіях  води і вогню
(магія)
Природа це Рай для художника,
Відкрий власну стежку в Раю.

      Пошук власної палітри  відбувається паралельно з нанесенням «живою лінією», з врахуванням ваги  кольорових плям. Вона народжується  з уяви на основі улюблених кольо-
рів, або підбирається з обраної учнем світлини природи. Вчитель пояснює значення колориту для розкриття образу з врахуванням гами «пори року», «часу доби», емоційного стану автора.
       На захисті робіт учні діляться   «відкриттями»  власних образів, барв та  новими ідеями  щодо продовження   та наповнення вже  попередньо створеного образу. Адже досконалість не має меж. І народження «другого дихання» для першої  картини  говорить про те, що ми дійсно знайшли художній образ – єдиний і неповторний, як погляд художника на світ, як дзеркало єднання його душі з природою речей та явищ, що нас оточують. (Опорні знання вчитель демонструє на дереві-наочності «Вершина художнього образу»).
        Висновок «Художній образ» як жива істота. Який би вид мистецтва ви не обрали, лише за допомогою «живої лінії» можна народити на площині чи в об’ємі – вільну, легку, «дихаючу» композицію, заповнити її власною гаммою почуттів, і спонукати глядача на діалог з собою та власним мистецтвом. Адже кожний твій витвір містить  частинку твоєї душі.
 
                                      
«КОЛОРИТ» - одна з « чарівних скриньок" учня , наповнена  власними світлинами природи та відповідною, розробленою ним особисто до кожної світлини палітрою .
Додаток 2  до уроку «Жива лінія»
(Етюди : «Осінь» - «Зима» - «Весна» - «Літо»)
Варіанти тем: а) «Музика на полотні» ; б)Дизайн одягу «Пори року»» , в) «У країні казок» (анімалістичний жанр), г)  Поезія пейзажу і т.




Кожна пора року має свій костюм.
Є у  ньому радість і маленький сум:
Промені гаптують сонця пелюстки
 Синьоокі краплі – дощові  штрихи,
Вітер пише  ноти. Спів  несуть струмки
Для Зими і Літа, Осені й Весни.
А « Курли » єднає всі материки
В цім Малім Театрі вічної краси



У ЗИМОВІМ вальсі
Дзвоник кришталю
Закликає  віти
В казку снігову.
Мерехтять під сонцем
Клени і дуби,
В загадковій тиші
Дідухи- снопи.
Всі чекають свята-
Зріють молитви,
Зграйками синички
Пурхають згори,
Колядує небо
В дзеркалі душі.
Миколай дарує
Радість дітворі!


ОСІНЬ кличе в школу
Світлом хризантем.
Дерево, як ватра,
Сяє під дощем.
Виноградні грона
Плетуть килими,
Китиці калини
Зиркають з води.
Жменьками багаття
На густих кущах.
Пурхає насіння
Ясена, мов  птах.
І прощальну пісню
Пишуть журавлі,
Листя вишиває
Килим для землі.


                                            
 

ЛІТО в капелюшок
Маки заплітає.
І між  буйнолистям
Ягоди збирає
З черешень й суничок.
На прудкім коні
Здоганяє вітер,
Хвилі й кораблі.
Вечори духм’яні
З скромних матіол,
Солов’їна пісня –
Серця камертон.






А Весна крилата
Щебетом пісень
Будить у струмочках
Ранок,вечір,день!
З-під пухкого снігу
Неба синява -
На тендітних стеблах
Вісники тепла:
З пролісків,фіалок,
З білих анемон,
Ключик первоцвіту
Відкриває сон.
А кульбабки з вітром
Грають залюбки
І будують дружно
Гнізда ластівки.





       Захист  робіт – як плани на майбутнє. Кожний учень продовжує малювати власну фантазію, але вже у словесній формі. В кінці  уроку: активізується увага, учні прагнуть завершити  «власну казку», яка оживає у їхніх руках. Варто подарувати їй лише трішки власної фантазії та 40-45 хвилин натхненної праці!!!
Художній образ - це політ у загадковий світ мистецтва. Це мелодія рими, барви і лінії. 
Адже натхнення, як дитя, живе в душі кожного з нас і чекає щомиті свого народження.








Немає коментарів:

Дописати коментар